Az ugrókódos rendszerek lényege, hogy az autó mindig más és más nyitó kulcsot kér, amelynek számítási algoritmusát / kalkulációját (az előző kulcsok szerint a következő kulcs meghatározását) csak a távirányító ismeri. Előfordulhat, hogy az autó és távirányító nincs szinkronban egymással, ilyen esetben újraszinkronizálás szükséges.
A tolvaj kellő távolságból foghatja a nyitási kódokat, és megfelelő mennyiségű összegyűjtött kódból kérdéses az, hogy ezt a bonyolult algoritmust képes e meghatározni, és ez alapján a következő nyitókulcsot is kiszámolni.
Egy egyszerű algoritmus példa a könnyebb megérthetőségért:
A az első két kulcs legyen a következő két szám: 0 és 1
A következő kulcs mindig az előző kettő összege: 2, 3, 5, 8, 13 stb.
(Ez a Fibonacci sorozatot kapjuk meg)
Ha kellő számú mintát sikerült a tolvajnak vennie, ez a egyszerű algoritmus könnyen meghatározható (pl 10 db-ot), így a 8 és 13 utolsó két kulcsból a következő kulcsot a tolvaj kiszáolhatja: 21.
Ha nincs kellő mennyiségű kulcsom, pl: 0, 1, 2, 3 adatok vannak meg, akkor ebből az a törvényszerűség hogy a következő az előző kettő összege nem egyértelmű, akár lehetne az a törvényszerűség, hogy a következő mindig egyel nagyobb az előző kulcsnál.
Tehát ha kellően bonyolult az algoritmus, akkor rengeteg adatra van szükség ahhoz, hogy a számítási algoritmust egyértelműen meghatározzuk, ez igencsak megnehezíti a feltörését.
Az informatikában igencsak elterjedt az RSA kódolás, amelynek lényege, hogy a kódolási rendszert a üzenetet fogadó fél határozza meg, és csak ő képes a kódolt üzeneteket visszafejteni (ez tulajdonképpen az autó). Így biztonságosan el tudja küldeni a távirányító a titkosított nyitási kulcsot, a tolvaj hiába hallgatja le, az nyitási kulcs visszafejtésére csak is az autó képes. Természetesen minden nyitásnál más kódolási rendszert határoz meg az autó (ezt elküldi a távirányítónak), és ebben a kódolási rendszerben várja a titkosított nyitási kulcsot. A titkosított nyitási kulcsok feltörhetősége igen nehézkes .
Megjegyzés: Érdekes volt olvasni olyan autóbiztonsággal foglalkozó cég reklámoldalát, ahol a távirányítású rendszerek könnyen feltörhetőségét hangsúlyozták, ugyanakkor a saját rendszerük is távirányítású volt.